آشنایی با انواع و کاربردهای جراحی پلاستیک و زیبایی

روزانه افراد بسیاری برای انجام جراحی های زیبایی و ترمیمی صورت به مراکز زیبایی و درمانی مراجعه می کنند، هدف از مراجعه افراد به این مراکز داشتن از ظاهری زیبا و جذاب می باشد. جراحی پلاستیک از بهترین روش‌های زیبایی صورت و بدن از نظر نتایج است که امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی بیش‌ازپیش توانسته در زندگی افراد تحول ایجاد کند. شما می‌توانید با روش‌های مختلفی که یک جراح پلاستیک می‌تواند جهت ترمیم و جوانسازی بخش‌های مختلف بدن به کار ببرد زیباتر دیده شوید و اگر به دلیل حادثه یا بیماری خاصی دچار تغییراتی در سطح پوست یا فرم بدن شدید، به‌راحتی آن را بهبود دهید. جراحی پلاستیک ترمیمی به اعمالی گفته می شود که توسط آن می توان در چهره افراد تغییراتی را ایجادیا آسیب هایی را در جهت زیباسازی صورت برطرف کرد. در مواردی که عضو آسیب دیده یا به صورت مادرزادی دچار اشکال است، به عنوان مثال، بخشی از بینی به دلیل تومور پوستی یا سوختگی از بین رفته است یا لب به دلیل مسئله‌ی مادرزادی چار شکاف شده است (لب شکری) بازسازی و ترمیم انجام می‌شود. ترمیم یا بازسازی (Reconstruction) به معنی تغییر شکل یک عضو آسیب دیده برای رسیدن به ظاهر یا کارکرد بهتر است. انواع جراحی ترمیمی می بایست توسط جراحان پلاستیک انجام شوند تا نتیجه رضایت بخشی برای فرد داشته باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

مزایا و معایب جراحی زیبایی

جراحی پلاستیک ترمیمی چیست و چه کاربردی دارد؟

جراحی ترمیمی عمدتاً برای رفع ناهنجاری‌ها یا نقایص مادرزادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف جراحی ترمیمی بازگرداندن فرم و عملکرد طبیعی بافت پس از آسیب‌دیدگی ناشی از عفونت، ضربه، جراحی سرطان یا دلایل مادرزادی است. دلایل جراحی ترمیمی با عمل‌های زیبایی متفاوت است؛ زیرا این نوع جراحی به تشخیص پزشک و به جهت تقویت عملکرد بافت یا اندام انجام می‌شود. جراحی کام شکاف‌دار، صاف کردن فک، جراحی‌های تأیید جنسیت و مامو پلاستی نمونه‌ای از انواع جراحی‌های ترمیمی هستند که پزشک برای رفع این ناهنجاری‌ها دست به تیغ جراحی خواهد برد.

جراحی پلاستیک ترمیمی و زیبایی در اصفهان

جراحی زیبایی چیست و کاربردهای آن کدام است؟

جراحی زیبایی، عرصه‌ای گسترده از جراحی‌هایی است که به منظور بهبود ویژگی‌های ظاهری و فیزیکی افراد انجام می‌شود. انواع جراحی پلاستیک و زیبایی شامل جراحی صورت، جراحی بینی، جراحی سینه، لیفتینگ صورت، لیپوساکشن (جذب چربی) و بسیاری از فرآیندهای دیگر است. هر یک از این جراحی‌ها به دلیل اهداف مختلفی از جمله اصلاح نقص‌های ظاهری، کاهش علائم پیری، بهبود نواقص بدو تولد یا بهبود نسبت‌های بدنی و تناسب بیشتر اندام انجام می‌شوند.

تفاوت جراحی پلاستیک و جراحی زیبایی

جراحی زیبایی و جراحی پلاستیک تخصص های نزدیکی هستند؛ اما یکسان نیستند. جراحی پلاستیک برای ترمیم و بازسازی بافت و پوست از دست رفته یا آسیب دیده استفاده می شود. هدف اصلی جراحی پلاستیک بازگرداندن عملکرد و ظاهر بافت و پوست است تا جایی که ممکن است به حالت طبیعی نزدیک شود. جراحی پلاستیک با جراحی زیبایی متفاوت است، این جراحی تنها برای تغییر ظاهر فرد انجام می شود تا به ظاهر مطلوب تری برسد. روش ها، تکنیک ها و اصول جراحی زیبایی به طور کامل بر افزایش ظاهر بیمار متمرکز شده است. جراحی زیبایی را می توان در تمام نواحی سر، گردن و بدن انجام داد. روش های انتخابی زیبایی توسط پزشکان از زمینه های مختلف پزشکی از جمله جراحان پلاستیک انجام می شود.

جراحی پلاستیک سوختگی

بدن ما از سلول ها و بافت هایی تشکیل شده است که ممکن است در اثر آتش سوزی یا سایر عوامل خورنده سوخته یا آسیب ببینند. صدمات ناشی از سوختگی ممکن است منجر به از دست دادن حس، اختلال در تحرک و تأثیر بر ظاهر شما شود. جراحی پلاستیک برای سوختگی یک تکنیک پیشرفته است که می تواند نواحی سوخته آسیب دیده را ترمیم کند تا زیبایی و فعالیت از دست رفته بدن شما را بازگرداند. جراح پلاستیک سوختگی بسته به شدت سوختگی و وضعیت بیمار، ممکن است گزینه های جراحی مختلفی را توصیه کند. گزینه های مختلف جراحی سوختگی عبارتند از :

پیوند پوست : این روش جراحی بیشترین استفاده را برای بیماران سوختگی دارد. این شامل پیوند پوست بیمار از نواحی سالم (به نام محل اهدا) به ناحیه سوخته است. برای تهیه گرافت های پوستی از ابزاری با طراحی ویژه به نام درماتون استفاده می شود. بر اساس لایه های پوستی که برداشته می شوند، گرافت های پوستی به صورت زیر دسته بندی می شوند :

گرافت های ضخیم تقسیم شده : شامل چند لایه بیرونی پوست است و بهبودی پس از پیوند کمتر از 3 هفته طول می کشد.

گرافت های تمام ضخامت : شامل کل لایه درم پوست است و 5 تا 6 هفته طول می کشد تا پس از پیوند بهبود یابد. معمولاً پوست اهداکننده از نواحی پوشیده شده مانند باسن یا قسمت داخلی ران برداشته می شود. پیوند برداشته شده روی ناحیه سوختگی قرار می گیرد، با چند بخیه ثابت می شود و سپس با یک پانسمان استریل پانسمان می شود. به همین ترتیب محل اهدا کننده نیز با یک پانسمان استریل پوشانده می شود تا از عفونت جلوگیری شود.

گسترش بافت : این یک روش پزشکی است که رشد پوست را برای پوشاندن ناحیه سوختگی افزایش می دهد. ابزاری با طراحی خاص به نام بالون منبسط کننده در نزدیکی پوست آسیب دیده قرار داده می شود تا رشد و گسترش پوست را با گذشت زمان تسهیل کند. پوست اضافی به دست آمده برای ترمیم پوست آسیب دیده یا سوخته، ریخته می شود. مهمترین مزیت این روش این است که پوست ترمیم شده دارای رنگ و بافتی مشابه با پوست اصلی و با اندکی جای زخم است. کل این عمل ممکن است 4 ماه طول بکشد تا زخم به طور کامل بهبود یابد.

میکروسرجری : در این روش از میکروسکوپ برای بخیه زدن رگ‌های خونی و اعصاب آسیب‌دیده کوچک برای اتصال مجدد اعضای از دست رفته بدن مانند انگشتان دست، انگشتان پا، گوش‌ها و حتی لب‌ها استفاده می‌شود. از این روش برای رفع فلج صورت یا بازسازی سینه نیز استفاده می شود.

روش فلپ آزاد : این شامل پیوند عضله، پوست یا استخوان همراه با بخش خون اصلی بدن، از محل اهداکننده به ناحیه سوختگی است. بهبود زخم ممکن است 6-8 هفته یا حتی بیشتر طول بکشد.

انواع جراحی پلاستیک

امروزه با پیشرفت علم پزشکی در زمینه جراحی‌های مختلف پلاستیک و زیبایی، انواع گوناگونی از جراحی‌های ترمیمی قابل انجام هستند که در ادامه به مواردی از آنها اشاره خواهیم کرد:

انواع جراحی زیبایی

عوارض جراحی زیبایی و پلاستیک

عمل‌های جراحی با خطرات و عوارض احتمالی همراه هستند، خصوصاً اگر پزشک جراح تجربه و مهارت کافی را برای انجام این کار نداشته باشد. جراحی‌ های زیبایی طبیعی معمولاً با حساسیت‌ها و پیچیدگی‌های زیادی همراه هستند؛ زیرا این نوع از جراحی‌ها با حساس‌ترین اعضای بدن که بافت ظریفی دارند مرتبط می‌باشند. از این رو، توصیه می‌شود برای این قبیل جراحی‌ها بهترین کلینیک جراحی زیبایی را انتخاب کنید تا از خطرات و عوارض پس از آن د ر‌امان بمانید. برخی از مهمترین عوارض جراحی زیبایی شامل موارد ذیل می‌شوند:

هزینه و قیمت جراحی پلاستیک

هزینه و قیمت جراحی‌های زیبایی با یکدیگر متفاوت است. به علاوه، عوامل مختلفی ممکن است بر هزینه عمل‌های جراحی زیبایی تأثیر‌گذار باشند. برخی از این فاکتور‌ها عبارت‌اند از:


آدرس : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، نبش خیابان مهرداد شرقی ، ساختمان الهیه ، طبقه سوم
تلفن : 31312141 (031)درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانیدنظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به جراحی های زیبایی را در بخش مقالات بخوانید

همه چیز درباره عمل جراحی ماموپلاستیهمه چیز درباره عمل جراحی ماموپلاستی

روش ماموپلاستی در دسته روش های جراحی قرار می گیرد که می تواند شما را به هدف کار اصلاح شکل یا تغییر شکل ظاهری پستان برساند. ...

تاریخ انتشار : 1403-02-02

عمل جراحی کوچک کردن پستان چیست؟عمل جراحی کوچک کردن پستان چیست؟

کوچک کردن سینه یا عمل ماموپلاستی، برداشتن چربی، بافت و پوست اضافی از سینه است و این جراحی برای افرادی که فرم سینه بزرگ دارند، مناسب است. ...

تاریخ انتشار : 1403-01-24

همه چیز درباره بالا کشیدن یا عمل لیفت سینههمه چیز درباره بالا کشیدن یا عمل لیفت سینه

لیفت سینه یک تکنیک زیبایی بوده که به دو صورت جراحی و غیر جراحی برای افتادگی سینه ها انجام می شود. در این مقاله به بررسی دقیق آن می پردازیم. ...

تاریخ انتشار : 1403-01-19