آیا عمل بلفاروپلاستی برگشت پذیر است؟

افتادگی پلک یکی از علائم افزایش سن بوده و برای هر فردی ممکن است اتفاق بیفتد و باعث کاهش بینایی و اعتمادبه‌نفس شود. این روزها روش‌های متنوعی مانند عمل بلفاروپلاستی برای برطرف کردن این مشکلات وجود داشته و ماندگاری آن به عوامل متعددی وابسته است. نتایج جراحی بلفاروپلاستی به صورتی طراحی شده است که دوام طولانی داشته باشد. با این وجود با گذشت زمان خاصیت ارتجاعی پوست و کیفیت عضلات زیرین چشم شما در پاسخ به افزایش سن و سایر عوامل محیطی تغییر خواهد کرد. به همین دلیل متخصصین توصیه می کنند که بیماران از مراقبت های بعد از عمل پیروی کنند،تا نتایج جراحی پلک خود را تا حد امکان حفظ کنند. با این وجود هیچ تضمینی وجود ندارد که بتوان به صورت مادام العمر و دائمی نتایج عمل بلفاروپلاستی را مشاهده کرد.

آنچه در این مطلب میخوانید

در چه مواردی ماندگاری عمل بلفاروپلاستی دائمی نیست؟

مسلماً تمامی عمل های جراحی نیاز به مراقبت دارند و قبل از انجام عمل نیز باید نکات خاصی را رعایت کرد تا نتیجه عمل موفقیت آمیز باشد، در صورت عدم توجه به چنین نکاتی ممکن است نیاز باشد تا عمل بلفاروپلاستی مجدداً انجام شود. پس بهتر است نکات قبل و بعد از عمل را جدی بگیرید.

در برخی دیگر از موارد، بی تجربگی و عدم مهارت کافی پزشک باعث میشود تا بعد از عمل بلفاروپلاستی، نتیجه ی دلخواه بیمار به دست نیاید و مشکل افتادگی پلک به طور کامل برطرف نشود. در این موارد نیز پزشک باید مجدداً عمل بلفاروپلاستی را انجام دهد تا مشکلات ناشی از افتادگی پلک به طور کامل برطرف شود.

گاهی دیده می شود که عوامل ژنتیکی افراد باعث میشود تا بعد از انجام عمل بلفاروپلاستی و با گذشت چند سال، مجدداً حالت افتادگی پلک در ظاهر فرد دیده شود. در این موارد نیز گاهی نیاز است تا عمل بلفاروپلاستی دوباره انجام شود تا این مشکل برطرف شود.

هنگامی که سن افراد به میانسالی نزدیک میشود، به طور ناخودآگاه سلول های پوستی دیگر حالت اولیه خود را ندارند و قابلیت ارتجاع خود را از دست میدهند. با وجود انجام عمل بلفاروپلاستی گاهی لازم است تا در سنین کهنسالی این عمل مجدداً انجام شود.

ماندگاری عمل بلفاروپلاستی چقدر است؟

ماندگاری عمل بلفاروپلاستی معمولاً از ده سال به بالا خواهد بود که البته همانطور که بیان شد به عوامل مختلفی بستگی دارد و مهم است که فرد چگونه از نتیجه عمل خود مراقبت کند. برخی افراد حتی تا پانزده الی بیست سال با هیچ مشکلی در راستای افتادگی پلک بعد از این جراحی روبرو نخواهند شد. معمولاً بلفاروپلاستی نتایج قابل مشاهده ای در بهبود ظاهر پلک‌ها فراهم می‌کنند؛ اما باید توجه داشت که این جراحی نمی‌تواند فرایند پیری را به طور کامل متوقف کند و تغییرات طبیعی در پوست و بافت پلک‌ها در طول زمان ادامه خواهد داشت.

عوامل مهم در ماندگاری بلفاروپلاستی چه چیزهایی هستند؟

سن یکی از عوامل مهمی است که بر ماندگاری عمل بلفاروپلاستی تأثیر می‌گذارد. با پیشرفت سن، از انعطاف پذیری و کشسانی پوست و بافت پلک‌ها کاسته می‌شود و علائم طبیعی پیری مانند چین و چروک‌ها و افتادگی پلک‌ها ظاهر می‌شوند. افرادی که در سنین بالاتر بلفاروپلاستی انجام می‌دهند، نسبت به افراد جوانتر ممکن است نتایج چندان چشمگیری در ماندگاری و بهبود ظاهر پلک‌ها تجربه نکنند. به طور کلی، ماندگاری جراحی پلک در افراد جوان‌تر بیشتر خواهد بود؛ زیرا پوست و بافت آنها هنوز انعطاف پذیری و قابلیت بازسازی بیشتری دارند.

در جراحی بلفاروپلاستی، چندین تکنیک مختلف وجود دارد که هر کدام مزایا و محدودیت‌های خود را دارند. ذکر این نکته از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که بلفاروپلاستی با لیزر نسبت به جراحی از دوام کمتری برخوردار است.

تجربه و مهارت جراح در انجام جراحی بلفاروپلاستی، تفاوت زیاد و چشمگیری در نتیجه نهایی ایجاد می‌کند. در واقع، جراحان با تجربه بیشتر در انجام بلفاروپلاستی بهتر توانایی دارند تا به طور دقیق و با دقت بالاتری بافت‌های پلک را با یکدیگر تنظیم کنند و به نتایج طبیعی‌تر و هماهنگ‌تری دست یابند و هر چقدر که این جراحی با مهارت و تجربه بیشتری انجام شود، مسلماً نتایج ماندگارتری به همراه خواهد داشت.

ماندگاری بلفاروپلاستی

مراقبت های بعد از عمل

مراقبت‌های بعد از بلفاروپلاستی نقش بسیار مهمی در ماندگاری و نتایج نهایی این عمل جراحی دارند. این مراقبت‌ها به خوبی از بروز عوارض جلوگیری کرده و به سرعت ترمیم بافت پلک و از بین رفتن جای بخیه ها می‌افزاید. در نظر داشته باشید اگر نحوه خوابیدن بعد از بلفاروپلاستی را ندانید و از همان دوران اولیه به فرم دمر و روی صورت بخوابید، قطعاً نتایج با ماندگاری کمی خواهید داشت.

تغذیه مناسب و سالم نقش مهمی در ماندگاری بلفاروپلاستی دارد؛ زیرا برخی مواد غذایی موجب می‌شوند تا ترمیم بافت سریع تر اتفاق افتد همچنین به بهبود ترمیم و بازیابی پس از عمل تسریع می بخشد. در نظر داشته باشید که هر چه زخم های بعد از بلفاروپلاستی سریعتر بهبود یابد، سلامت بافت دوام بیشتری خواهد داشت.

برای مطالعه بیشتر بخوانید: عمل جراحی بلفاروپلاستی چیست؟

نکاتی برای افزایش ماندگاری بلفاروپلاستی

یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار در ماندگاری نتایج جراحی بلفاروپلاستی این است که بدن شما همیشه هیدراته بماند. هیدراته مانند بدن را یکی از اولویت‌های خود قرار دهید. آب برای تمام عملکردهای بدن ضروری می‌باشد، مصرف آب در سلامت کلاژن، الاستین و افزایش خاصیت ارتجاعی پوست نقش عمده دارد.

تغذیه یکی از فاکتورهایی است که به طور مستقیم در سلامت پوست شما تأثیرگذار می‌باشد. روزانه مقادیر کافی ویتامین C و پروتئین مصرف نمائید. این مواد برای تولید کلاژن و سلامت پوست بسیار مفید می‌باشند. کلاژن یک پروتئین ساختاری می‌باشد که در جوان مماندن و سلامت پوست نقش مهمی دارد.

هر زمانی که به بیرون از منزل می‌روید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. کرم ضد آفتابی که انتخاب می‌نمایید باید حداقل SPF30 را داشته باشد.

خواب به میزان کافی می‌تواند در سلامت پوست، روند بهبود زخم‌ها و ماندگاری نتایج بلفاروپلاستی نقش داشته باشد. به طور میانگین هر شب باید 5/7 تا 9 ساعت خواب بدون وقفه داشته باشید.

در انتها باید به این نکته توجه داشته باشید که سن شما، نحوه تغدیه پس از جراحی، وضعیت سلامت شما، رعایت دستورالعمل های حفاظتی که پزشک به شما ارئه کرده است (مانند استفاده از پمادهای تجویز شده، ویزیت‌های دوره‌ای و …) همگی می‌تواند در ماندگاری نتایج بلفاروپلاستی نقش داشته باشند.

آیا عمل بلفاروپلاستی قابل بازگشت است؟

مطالعات نشان می‌دهد از هر یک نفر که برای آنها بلفاروپلاستی انجام شده است، حداقل 90 نفر دچار برگشت نتایج بلفاروپلاستی نخواهند شد و ماندگاری عمل بلفاروپلاستی دارند. افرادی که جزء یکی از گروه های زیر هستند، امکان دارد با برگشت به حالت قبل از جراحی، نتایج جراحی و ماندگاری عمل بلفاروپلاستی، کمی دستخوش تغییرات شود.


آدرس : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، نبش خیابان مهرداد شرقی ، ساختمان الهیه ، طبقه سوم
تلفن : 31312141 (031)درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانیدنظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به جراحی های زیبایی را در بخش مقالات بخوانید

همه چیز در مورد عمل جراحی پروتز گونههمه چیز در مورد عمل جراحی پروتز گونه

پروتز گونه نوعی جراحی زیبایی است که در طی آن افراد می توانند با جای گذاری پروتز های سیلیکونی در نواحی گونه ها باعث برجستگی و زیبایی آنها شوند. ...

تاریخ انتشار : 1403-07-05

همه چیز در مورد پروتز چانههمه چیز در مورد پروتز چانه

پروتز چانه یکی از روش های محبوب برای بهبود تناسب صورت و افزایش زیبایی است. در این مقاله به بررسی مزایا، عوارض و روند جراحی این عمل زیبایی می پردازیم. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-31

بهبود ظاهر چهره با تزریق ژل گونهبهبود ظاهر چهره با تزریق ژل گونه

در این مقاله به بررسی بهبود ظاهر چهره با تزریق ژل گونه و تأثیرات آن بر برجسته سازی و زیبایی طبیعی صورت خواهیم پرداخت؛ پس همراه ما باشید. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-27