عمل سپتورینوپلاستی چیست و چگونه انجام می شود؟

سپتورینوپلاستی یک عمل جراحی است که به منظور بهبود ظاهر بینی (رینوپلاستی) و بهبود تنفس از طریق بینی (سپتوپلاستی) انجام می‌شود. این جراحی شامل اصلاح استخوان‌ها و غضروف‌های بینی و صاف کردن سپتوم (تیغه بینی) است که می‌تواند ظاهر و عملکرد بینی را بهبود بخشد. سپتورینوپلاستی با ایجاد برش‌های داخلی در بینی، تغییراتی مانند برداشتن غضروف و استخوان‌های خمیده، تراشیدن نوک بینی و استفاده از پیوندهای غضروفی یا ایمپلنت برای اصلاح شکل و ساختار بینی انجام می‌شود. این عمل برای افرادی که دچار انحراف تیغه بینی و مشکلات تنفسی هستند و همچنین خواهان تغییر ظاهر بینی خود هستند، مناسب است. سپتورینوپلاستی تحت نظر پزشک متخصص می‌تواند نتایج مطلوبی در بهبود تنفس و زیبایی بینی به همراه داشته باشد. مشاوره‌های دقیق و اجرای صحیح دستورات پزشک از اهمیت بالایی برخوردار است تا به نتایج مورد نظر دست یابید.

آنچه در این مطلب میخوانید

سپتورینوپلاستی چیست؟

  1. سپتوپلاستی یک عمل جراحی برای صاف کردن استخوان و غضروف بینی و از بین برد انحراف بینی در اثر انحراف سپتوم ها (دیواره های بینی) است.
  2. رینوپلاستی یکی از انواع جراحی بینی است که جراح طی آن ساختار غضروف یا استخوان بینی را برای اصلاح ظاهر آن تغییر می‌دهد.

سپتورینوپلاستی، ترکیبی از دو جراحی سپتوپلاستی (جراحی درمانی انحراف بینی) و رینوپلاستی (جراحی زیبایی بینی) است. در این جراحی، مشکلات تنفسی ناشی از انحراف تیغه میانی بینی درمان میشود و مشکلات ظاهری بینی همانند قوز و اندازه نوک بینی از بین میرود. چنانچه انحراف بینی درمان و جراحی نشود می تواند عوارض شدید و جدی را برای فرد به وجود آورد، از جمله این عوارض می توان به بروز مشکلات تنفسی، مسدود شدن مجرای تنفسی، آپنه خواب، سرماخوردگی مکرر و سینوزیت های مزمن اشاره نمود.

سپتورینوپلاستی

مزایای جراحی سپتورینوپلاستی

از جمله مزایای جراحی سپتورینوپلاستی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

بهترین کاندیدا برای سپتورینوپلاستی

به طور کلی، کاندیدای مناسب برای این جراحی عبارتند از:

علل و دلایل انجام سپتورینوپلاستی

دلایل مختلفی برای انجام سپتورینوپلاستی وجود دارد، از جمله:

  1. اصلاح انحراف تیغه بینی
  2. بهبود ظاهر بینی
  3. مشکلات تنفسی
  4. آسیب به بینی

مراحل انجام سپتورینوپلاستی

سپتورینوپلاستی برای اصلاح مشکلات تنفسی و بهبود شکل بینی انجام می‌شود. در ادامه مراحل انجام این عمل توضیح داده شده است:

فرایند بیهوشی

اولین مرحله سپتورینوپلاستی، تجویز بیهوشی است. فرد با جراح در مورد اینکه آیا بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی همراه با آرام ‌بخش دریافت خواهد کرد، صحبت کرده ‌است. انتخاب بستگی به مورد خاص شخص و ترجیح جراح دارد.

ایجاد برش

جراح سپس برش‌هایی در داخل سوراخ‌های بینی ایجاد می‌کند (رینوپلاستی بسته) یا در برخی موارد برش کوچکی روی کلوملا (نوار پوست بین سوراخ‌های بینی) برای جراحی بینی باز ایجاد می‌کند. انتخاب رینوپلاستی باز یا بسته به پیچیدگی عمل و تخصص جراح بستگی دارد.

تغییر شکل بینی

پس از ایجاد برش‌ها، جراح اقدام به تغییر شکل بینی می‌کند. اگر مایل به تغییر در ظاهر بینی خود هستید، مانند کاهش اندازه، تغییر شکل نوک بینی یا صاف کردن بینی کج، جراح به دقت استخوان و غضروف زیرین را تراش می‌دهد. اگر مشکلات عملکردی دارید، مانند انحراف سپتوم که مانع تنفس می‌شود، جراح سپتوم را برای بهبود جریان هوا تنظیم می‌کند. جراح ممکن است در صورت نیاز غضروف و استخوان را برداشته، اضافه یا دوباره مرتب کند تا به نتایج دلخواه برسد. ممکن است در این فرایند از گرافت (بافت مصنوعی یا طبیعی تیغه بینی یا گوش) برای تقویت یا تغییر شکل ساختارهای بینی استفاده کند.

فرآیند بخیه زدن

جراح پس از انجام تنظیمات لازم، برش‌ها را با دقت بخیه می‌زند تا آنها را ببندد. اگر برش‌های خارجی ایجاد شده باشد (رینوپلاستی باز)، این بخیه‌ها اغلب قابل جذب هستند.

آمادگی قبل از جراحی سپتورینوپلاستی

مراقبت‌های پس از جراحی سپتورینوپلاستی

دوره نقاهت پس از سپتورینوپلاستی بسته به نوع جراحی و وضعیت فردی ممکن است متفاوت باشد. در ادامه مراحل این دوره به همراه محدودیت‌ها و فعالیت‌های مجاز آورده شده است:

هفته اول: دوره اولیه بهبودی

هفته دوم: کاهش ورم و بهبودی

محدودیت‌ها

فعالیت‌های مجاز

عوارض عمل سپتورینوپلاستی

عوارض کوتاه‌مدت

عوارض بلندمدت

پیشگیری از عوارض سپتورینوپلاستی

پیشگیری از عوارض پس از سپتورینوپلاستی اهمیت زیادی دارد. در زیر چندین راهکار موثر برای کاهش خطر این عوارض ارائه شده است:

هزینه جراحی سپتورینوپلاستی

مهمترین عامل تعیین‌کننده هزینه، میزان پیچیدگی عمل جراحی است. هرچقدر پیچیدگی‌های ساختاری بینی بیشتر باشد، جراحی نیاز به مهارت و دقت بالاتری دارد و در نتیجه هزینه بیشتری خواهد داشت. عوامل دیگر تاثیرگذار بر هزینه عمل سپتورینوپلاستی:

سوالات متداول

آیا سپتورینوپلاستی دردناک است؟

مدت زمان جراحی سپتورینوپلاستی چقدر است؟

مدت زمان ریکاوری بعد از سپتورینوپلاستی چقدر است؟

تورم بعد از سپتورینوپلاستی چه زمانی برطرف میشود؟

آیا روش های جایگزینی برای سپتورینوپلاستی وجود دارد؟

نتایج جراحی سپتورینوپلاستی دائمی است؟

آیا نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد؟

چگونه می‌توانم بهترین جراح را برای سپتورینوپلاستی پیدا کنم؟

نتیجه‌گیری

در نتیجه، سپتورینوپلاستی یک روش جراحی موثر برای افرادی است که به دنبال بهبود عملکرد تنفسی و ظاهر بینی خود هستند. لذا همزمان با برطرف کردن اختلال ایجاد شده در عملکرد بینی ، زیبایی بینی نیز مد نظر قرار می گیرد. این جراحی با ترکیب سپتوپلاستی و رینوپلاستی، به اصلاح مشکلات ساختاری مانند انحراف تیغه بینی و همچنین بهبود ظاهر کلی بینی می‌پردازد. جراحی سپتورینوپلاستی شامل ایجاد برشی در لایه داخلی پوست و برداشتن آن از روی غضروف و استخوان است. پزشک، انحراف ایجاد شده در غضروف و استخوان را برمی دارد و در موقعیت طبیعی بینی قرارمی دهد.نتایج سپتورینوپلاستی می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی بیمار داشته باشد، از طریق افزایش توانایی تنفس راحت‌تر و ایجاد یک ظاهر طبیعی‌تر و متناسب‌تر. انتخاب این عمل باید با مشورت دقیق با یک جراح ماهر انجام شود تا اطمینان حاصل شود که اهداف زیبایی و عملکردی به درستی محقق می‌شوند.


آدرس : اصفهان ، خیابان توحید میانی ، نبش خیابان مهرداد شرقی ، ساختمان الهیه ، طبقه سوم
تلفن : 31312141 (031)درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانیدنظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

جدیدترین مقالات

جدیدترین اخبار و مقالات مربوط به جراحی های زیبایی را در بخش مقالات بخوانید

همه چیز درباره لیپوساکشن ران؛ کاندیدای مناسب، مزایا، معایب و قیمتهمه چیز درباره لیپوساکشن ران؛ کاندیدای مناسب، مزایا، معایب و قیمت

لیپوساکشن ران به کاهش چربی های موضعی و بهبود فرم بدن در این ناحیه کمک می کند. در ادامه مقاله به جزئیات بیشتری در مورد این روش خواهیم پرداخت. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-19

عمل سپتورینوپلاستی چیست و چگونه انجام می شود؟عمل سپتورینوپلاستی چیست و چگونه انجام می شود؟

سپتورینوپلاستی یک عمل جراحی است که با هدف بهبود ظاهر و اصلاح انحراف تیغه بینی انجام می شود. در ادامه به جزئیات بیشتر این جراحی و نتایج آن می پردازیم. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-16

روش های درمان افتادگی سینهروش های درمان افتادگی سینه

افتادگی پستان ها یک نگرانی رایج است که می تواند با روش های جراحی و غیرجراحی بهبود یابد. در ادامه مقاله به بررسی این روش ها می پردازیم. ...

تاریخ انتشار : 1403-06-08